Har du råkat ut för ID-stöld?

Har du råkat ut för ID-stöld?

Du är inte ensam. ID-stölder är Sveriges snabbast ökande brott, ett bedrägeri som ställer till en hel del praktiska problem för dem som drabbas.

En ID-stöld är när någon använder din identitet utan ditt tillstånd. Några exempel är om någon köper varor, ingår avtal, registrerar abonnemang, öppnar bankkonton eller ansöker om lån i ditt namn.

Vi på ARAG Digital Services är en utvald samarbetspartner till Länsförsäkringar, som hjälper dig som drabbas.

Ta hjälp av oss

ARAG Digital Services är Länsförsäkringars samarbetspartner vid ID-stölder. Har du en försäkring hos Länsförsäkringar där ID-stöldskydd ingår och får din identitet kapad ska du vända dig till oss. Vi guidar dig vidare och ser till att omfattningen av bedrägeriet blir så begränsad som möjligt.

Du kan också vända dig till oss för att få råd om hur du kan skydda dig mot att få din identitet kapad.

Gör så här om du är drabbad

Du som har ID-stöldskydd i din försäkring hos Länsförsäkringar kan ringa oss på 0771-18 10 10, alla tider på dygnet. Du kan också maila oss på idskydd@arag.se, så svarar vi senast påföljande arbetsdag.

Vi kommer att informera dig om vad som är brådskande, vad som är viktigt och hur du ska gå vidare för att begränsa omfattningen av bedrägeriet.

Om oss



ARAG Digital Services företräder kunder hos försäkringsbolag med ID-skydd genom att förebygga, upptäcka och begränsa skador som är orsakade av ID-stöld. Vi ingår i företagskoncernen ARAG Group, ett internationellt försäkringsbolag specialiserat på juridiska tjänster och försäkringar. ARAG grundades i Tyskland redan 1935 och är idag representerat i 17 länder med över 4 000 medarbetare.

Förebygg ID-stöld

En ID-stöld är när någon använder din identitet utan ditt tillstånd. Ett par exempel är om någon använder din identitet för att köpa varor, ingå avtal, registrera abonnemang, öppna bankkonton eller ansöka om lån.

Det blir allt vanligare att råka ut för ID-stöld, ofta på grund av att vi tillbringar mer tid på nätet och att vi blir alltmer digitaliserade i vår vardag. Att få sin identitet kapad kan drabba oss alla och få följder som kan vara svåra och tidskrävande att reda ut. Det är svårt att skydda sig fullt ut men det finns många bra sätt att göra det besvärligt för en bedragare att komma över dina uppgifter.

Praktiska tips för att förebygga ID-stöld

  • Lämna inte ut ditt personnummer om du inte litar på mottagaren och vet vad det ska användas till.
  • Lämna inte ut koder eller lösenord till BankID eller konto-/kortuppgifter i telefon, mail eller sms. Var på din vakt om någon utger sig för att representera en myndighet eftersom myndigheter och banker i regel aldrig kontaktar dig för att få den här typen av uppgifter.
  • Kontrollera dina kontoutdrag ofta. Då kan du i god tid upptäcka om någon har gjort obehöriga transaktioner.
  • Var försiktig med att klicka på länkar och tacka ja till erbjudanden som du får via mail – oavsett vad som hävdas. Om det låter för bra för att vara sant så är det oftast det, är ett talesätt som fortfarande håller. Det kan vara ett sätt för bedragare att komma över dina uppgifter.
  • Om du får uppgift om att någon har tagit en kreditupplysning på dig och du inte vet varför – kontakta dem som har begärt upplysningen för att kontrollera orsaken.
  • Skydda din adress så att ingen obehörig kan ändra den. Med hjälp av BankID kan du lägga en spärr hos Skatteverket och Svensk Adressändring så att det bara är du som kan ändra den.
  • Riv bort dina personuppgifter på papper som du lämnar till återvinning.
  • Undvik att anteckna koder och lösenord. Om du måste ha dem nedskrivna, förvara dem på en väl dold plats, inte i plånboken eller telefonen.
  • Skydda din telefon, din dator och din surfplatta med lösenord eller pinkod.
  • Använd en låsbar brevlåda.
  • Om du reser bort är det en god idé att be en granne ta hand om din post, eller begära eftersändning.
  • Använd en digital brevlåda för att ta emot fakturor och myndighetspost, till exempel Kivra.
  • Var försiktig med vilken information du delar på sociala medier. Berätta inte att du är bortrest och vänta med att dela semesterbilderna tills du har kommit hem.

Kontakta oss

Du som har ID-stöldskydd i din försäkring hos Länsförsäkringar kan kontakta oss alla tider på dygnet. Om du mailar oss svarar vi dig senast påföljande arbetsdag.
Kundtjänst:
0771-18 10 10
idskydd@arag.se
 
 
Post- och besöksadress:
ARAG Digital Services Filial
Kungsgatan 32
111 35 STOCKHOLM
Orgnr 516411-1725
LINDA HÖRBERG

Skadereglerare
08-524 640 27
SARA SIMONS

Skadereglerare
08-524 640 10

Har du synpunkter på vår verksamhet är du välkommen att kontakta vår klagomålsansvariga Nadja Forsman på klagomal@arag.se.

Kontakta oss

Har du frågor eller vill ha mer information om våra tjänster? Fyll i formuläret så hör vi av oss!